Četiri stotine prijedorskih srednjoškolaca ovih dana, umjesto odmora, polagalo popravne ispite, uglavnom iz matematike i fizike.
Dok pojedini prijedorski direktori i nastavnici srednjih škola ne vide ništa alarmantno u tome što je što je od ukupno 3.400 đaka njih više od 10 odsto završilo na popravnom, drugi to ocjenjuju kao katastrofu, jer je kako tvrde, realan broj đaka koji je trebalo da "okine" duplo veći. Oni otkrivaju da je taj "bataljon" loših đaka nije oboren na popravni, jer su i ove godine uoči zaključivanja ocjena roditelji potegli sve veze, što je stvorilo lažnu sliku prolaznosti.
I ovog maja je kod srednjoškolskog centra bilo kao na seoskom zboru. Bilo je svega, od potplaćivanja nemoralnih nastavnika i "lakirunga" opšteg uspjeha do udara na direktore, profesore matematike i fizike, koji drže do znanja i poziva. Ipak jedan viđeniji prijedorski političar je poslednju sedmicu škole "sredio" djetetu čak četiri keca... Ovoliki broj jediničara treba sistemski smanjiti, vratiti na predratno stanje i suzbiti praksu da mnoge kolege, zbog lenjosti i pravdanja malim primanjima, pred kraj škole poklanjaju dvojke slabim đacima da ne bi organizovali sedmodnevne instruktivne časove za one koji idu na popravne-objašnjava grupa mladih profesora prijedorskih srednjih škola, koji su željeli ostati anonimni.
Roditelji se hvataju za glavu
S druge strane Zdravko Kovačević, predsjednik Aktiva direktora srednjih škola u Prijedoru, kaže da broj učenika koji su završili na popravnom upozorava, ali da nije alarmantan ako se uporedi sa njihovim ukupnim brojem.
Popravni ispit polaže 50 do 70 đaka po školi. Otprilike, je to 10 odsto đaka. Ranije ih je bilo više, međutim, stanje se poboljšava i svi koji dođu na pripremnu nastavu uglavnom polože te ispite-naglašava Kovačević i dodaje da obično padaju učenici koji imaju 20-30 neopravdanih časova i koje profesor ne može pronaći da dođu na nastavu i isprave slabu ocjenu. Godišnje u srednjim školama godinu izgubi desetak učenika, a često se dešava da za njihove slabe ocjene roditelji uopšte ne znaju pa se hvataju za glavu kad im saopštimo da im djeca moraju ponavljati razred-kaže ovaj direktor Mašinske škole.
DejanKarlica, profesor istorije u lokalnoj gimnaziji, navodi da slabe ocjene mogu biti i rezultat nedovoljne komunikacije i nezainteresovanosti roditelja koji ne dolaze redovno na saradnju. Onda se pojave u maju i iznenade što im djete ima pet-šest jedinica, jer je ono, pobogu, dobro i vredno. Nažalost, to često proističe iz njihove ogromne borbe da obezbjede golu egzistenciju porodice, međutim, za saradnju se mora naći vremena-ocenjuje Karlica.
Prema njegovim rečima, neke đake motiviše pad na popravni, a neke druga šansa. Češće ovo drugo, pa nije lako doneti pravu odluku, pogotovo u ovakvim vremenima totalne moralne regresije gde su profesori ili neko treći neretko krivi zato što dete nije izvršilo tu i tu obavezu. U škole se moraju vratiti vaspitanje i dignitet vaspitnog radnika te smanjiti šuplja priča o učeničkim pravima koje mi tobože ugrožavamo, a što se pretvara u manipulaciju đaka. Nažalost, i vladanje učenika je postalo gotovo irelevantna kategorija u školovanju-kaže Karlica.
Mrtvo slovo na papiru
On ističe da da je od padanja na popravne ispite veći problem realno znanje učenika, jer su stvari u sistemu školstva nakaradno postavljene. Današnji reformisani sistem obrazovanja je bez suštine i samo je ušminkana forma nekih zapadno-evropskih sistema. Za nove metode rada potrebni su bolja opremljenost škola i stručno usavršavanje nastavnika, koje je kod nas samo mrtvo slovo na papiru u odnosu na objektivne potrebe. Takođe, veliki broj kadrova je na divljim fakultetima došao do diploma, ali ne i do znanja, što se osveti na đacima-objašnjava Karlica. i kaže da se stanje u školstvu RS može popraviti donošenjem boljih iprimenjivih zakona o osnovnom, srednjem i visokom obrazovanju.
Pored loših ocena, prijedorske srednje škole se suočavaju sa sve manjim prilivom đaka iz osnovnih škola, pa je u narednu školsku godinu upisano 27 od planiranih 29 odelenja. Upisana su 702 učenika ili 50 manje nego lane. Lokalne osnovne škole je završilo 669 đaka. Bilo je priliva iz drugih opština, ali i odliva đaka u Banjaluku i K. Dubicu-kažu u Aktivu DSŠ Prijedor.