26. 8. 2013.

Naplata putarine na autoputu Banjaluka - Gradiška do kraja godine

BANJA LUKA - Naplata putarine na autoputu od Banjaluke do Gradiške počeće do kraja godine, a uskoro će biti raspisan tender za gradnju kućica i nabavku opreme, rekao je 'Glasu Srpske' direktor 'Autoputeva RS' Dušan Topić.

On je dodao da bi krajem ovog ili početkom idućeg mjeseca trebalo da bude raspisan tender za nabavku opreme za naplatu putarine i izgradnju naplatnih kućica.

- Naplata je najavljivana više puta. Bilo je i određenih dilema i usaglašavanja. Urađene su dvije studije, kao i projektna dokumentacija naplate putarine i revizija projekta - kazao je Topić i dodao da će tender biti otvoren mjesec, poslije čega će uslijediti evaluacija ponuda, potpisivanje ugovora, te realizacija projekta.

- Za vozače koji svaki dan saobraćaju na relaciji autoputa od Banjaluke do Gradiške biće uvedene povlastice, kao i u zemljama okruženja. Oni će moći da kupe mjesečnu ili godišnju kartu za putarinu, koja će biti povoljnija - kazao je Topić i dodao da će konačnu cijenu donijeti Vlada neposredno pred sam početak naplate.

- Cijena će se kretati kao u regionu, a naplata putarine će prvo ići otvorenim sistemom i iznosiće oko dvije marke - kazao je Topić i dodao da sve još nije precizno definisano.

- "Autoputevi RS" su u planovima poslovanja računali na prihode iz putarine i više ne možemo čekati da se realizacija ovog projekta odugovlači - istakao je Topić.

Prema njegovim riječima, izgradnja dionice od Doboja do Prnjavora teče planiranom dinamikom.

- Za drugu dionicu autoputa Banjaluka - Doboj, od Banjaluke do Prnjavora ugovori sa najpovoljnijim izvođačem još nisu potpisani jer nije odobren kredit Evropske investicione banke zbog administrativnih procedura u Luksemburgu i godišnjih odmora - kazao je Topić i dodao da bi kredit trebalo da bude odobren krajem avgusta ili početkom septembra.

- Poslije toga će biti potpisan ugovor sa izvođačem i firmom koja će imati kontrolu nad izvođenjem radova. Početak radova na dionici autoputa od Banjaluke do Doboja uslijediće najvjerovatnije već u novembru - kazao je Topić.

Na prvoj dionici od Doboja do Prnjavora radove izvodi preduzeće "Integral-inženjering" iz Laktaša i "Granit" iz Skoplja, koji su imali najpovoljniju ponudu od 180 miliona maraka. Oni su dostavili i najpovoljniju ponudu za gradnju druge dionice autoputa od 158 miliona evra.

Topić je rekao da je za izgradnju dionice autoputa Banjaluka - Mrkonjić Grad - Mlinište - granica sa FBiH zainteresovana kineska firma "Sinohidro".

- Ova firma je dostavila dokumenta i studiju opravdanosti, a

početkom septembra organizovaćemo sastanak sa njima - istakao je Topić.


Koridor 5C

Topić je istakao da se u novembru može očekivati predavanje finansijskih ponuda za gradnju autoputa Doboj - Vukosavlje na koridoru 5C.

- Sa prijavljenim firmama za izgradnju ovog autoputa imamo sastanak u srijedu i razgovaraćemo o detaljima projekta kako bi mogli da preciznije formiraju finansijsku ponudu - kazao je Topić.

Dečak spasao vrapca, pa postali nerazdvojni drugovi

Vadim Veligurov ima 12 godina i na letnjem raspustu je stekao prijatelja za ceo život - malog vrabca kog je spasao. Iako je pustio pticu da slobodno odleti, vrabac je odlučio da ostane uz Vadima i sada su nerazdvojni.
Vadim živi na jednom poluostrvu na severu Rusije, a vrapčića koji se tek bio izlegao našao je dok je bio u poseti baki u sibirskom gradu Krasnojarsk. 
Spasenoj ptici Vadim je dao ime Ebi, a planira i da je povede sa sobom kući kad se raspust završi. 
O tome koliko su se dečak i ptičica sprijateljili najbolje govore slike na kojima se vidi kako vrabac bez straha sedi na ramenu malog dečaka.
Ebi se već navikao da hranu jede isključivo iz vadimove ruke, a do sad mu još nije dosadilo da se sa dečakom igra po ceo dan.

Čović predlaže ukidanje Federacije BiH

Predsjednik HDZ BiH Dragan Čović predložio je ukidanje Federacije BiH (FBiH) kao jedan od modela rješenja krize u ovom entitetu.
"Na prijedlog nekih da se smanji broj kantona, mi smo odgovorili prijedlogom da se ukine Federacija. Time smo riješili puno problema. Onda, hajde da napravimo tri ili četiri kantona, umjesto sadašnjih 10, ali da u tom ukidanju vodimo računa da ono što će nastati bude multietnično i da ni koji način ne ugrožava put BiH ka EU", rekao je Čović.

O prijedlozima Ekspertskog tima za reformu FBiH Čović za "Dnevni avaz" kaže da tu ima puno prihvatljivih rješenja, ali i onih koja to nisu, kao i prijedloga koji se međusobno isključuju.

"Tim je iznio 188 prijedloga. Neki od njih su u koliziji sa drugima ili sa situacijom u BiH. Predlaže se ukidanje predsjednika Federacije BiH, a u Republici Srpskoj ostaje predsjednik. Eto nove asimetrije", konstatovao je lider HDZ-a i napomenuo da ima mnogo toga što je ili sporno ili nejasno.

Čović kaže da je HDZ spreman da reorganizuje FBiH, ali taj proces mora obezbijediti njeno funkcionisanje, ali i elemente ustavne ravnopravnosti.

"Jedan od puteva, ali ne i uslov, jeste ukidanje Federacije. Zašto ne bismo pravili zajednicu opština, uz obavezan uslov multietničnosti?", pita Čović.

Penzioner napravio klima uređaj za 5 KM! (VIDEO)

Danas je teško zamisliti život u gradu na 35 stepeni bez klima uređaja, ali za mnoge je to luksuz koji sebi ne mogu priuštiti.
Ali, neki se i sa malo novaca znaju snaći i osigurati ugodniju klimu u svom stanu bez puno troška.
B92 objavio je priču o penzioneru iz Novog Sada koji je sam, i to uz uluaganje od sveka 300 dinara (oko 5 KM) napravo rashladni uređaj.
Kada je napolju 30, u dnevnoj sobi je 5 do 10 stepeni manje. Za to je zaslužan Isak Građin, nekada hemijski tehničar, a sada penzioner – inovator.
Isakov patent počinje ispod zemlje, u dvorišnom bunaru, nastavlja se u podrumu. Jedna cijev do hidropaka, jedna do kupatila i – umjesto više od 30.000 dinara (oko 500 KM), njegov klima uređaj koštao je samo 300.
“Hladnjak sam dobio od automehaničara, ventilator sam imao, kupio sam crijeva neka za 300 dinara, eto to mi je sav trošak bio. A 30 hiljada dinara, priznaćete, za klimu, nema svako danas da da, to je veliki trošak”, dodaje Građin.
Ovdje ne košta ni voda, jer stiže iz bunara, a čak je nekoliko stepeni hladnija od one iz gradskog vodovoda. Dobra izolacija cijevi čini da u prostoriji bude efekta, mada bez estetike, dodaje Isak, koji svakako planira da poradi i na vizuelnom efektu svoje inovacije.
“Ima crijevo odvodno i dovodno, ono je sve do ove sprave izolovano da ne gubi, a to je najbitnije – da se ne izgubi ta hladnoća, da ne bi otišla temperatura gore. A preko odvodnog crijeva odlazi u kupatilo. Mene ta voda ne košta ništa”, objašnjava Isak Građin.